Pages

Saturday, March 9, 2013

SEJARAH SEKOLAH


SMK Raja Jumaat terletak di tepi jalan besar Port Dickson-Seremban. Jauhnya hanya 5km dari bandar Port Dickson dan mempunyai kawasan seluas 15 hektar. Sekolah ini mula dibina pada tahun 1980 dan siap sepenuhnya pada tahun 1982, di atas biayaan Bank Dunia. Sekolah ini mula digunakan pada tahun 1983 dengan nama Sekolah Menengah Rendah Lukut. Pada peringkat permulaannya sekolah ini menerima pelajar pelajar dari Sekolah Rendah Kampung Gelam, SRJK (C) Chung Hua Lukut, SRJK (T) Ladang Sendayan dan SRKJK (T) Ladang Seliau. Mereka ditempatkan dalam sebuah kelas Tingkatan peralihan dan dua kelas Tingkatan Satu.

Pada awal penubuhannya, sekolah ini mempunyai dua buah banguna dua tingkat, sebuah bengkel seni perusahaan, sebuah kantin, 150 orang pelajar, 10 tenaga pelajar dan 6 orang pekerja. Tuan pengetua yang pertama ilaah En. Chin Kow Ming yang sebelumnya ialah guru Matematik dari Sekolah Menengah Tanah Merah Site 'C'. Belai telah berusaha membangunkan sekolah ini walaupun kekeurangan kemudahan.

Pada 1983 juga, sebuah Lembaga pengelola Sekolah telah ditubuhkan bagi mengawasi pengurusan sekolah. Pengerusinya yang pertama ialah Allayarham Tuan haji Ali Daud PJK, PMC, PPN, PPM, JP. Beliau dibantu oleh dua orang ahli lembaga sekolah iaitu En. Gwee Cheok Choo dan En. Sia Boon Kok. Lembaga Pengelola Sekolah ini telah dibubarkan pada 1 Jan 1998.

Pada 1984, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMK Raja Jumaat telah ditubuhkan dengan tuuian untuk mengeratkan perhubungan antara guru dan ibu bapa bagi meningkatkan kemajuan pelajar. Pengerusi PIBG yang pertama ialah Tuan Haji Sayuti binHaji Munir PJK.

1989, sebuah bangunan 4 bilik darjah telah dibina dengan cara gotong-royong melalui peruntukan dari JPNNS sebanyak RM20,000 sahaja. Bagi menampung bilangan pelajar yang terus meningkat, sebuah bangunan 2 tingkat telah siap dibina.

Sejak penubuhannya sekolah ini mempunyai sebuah padang untuk menjalankan aktiviti kokurikulum. Demi kemajuan pelajar, dengan usaha Tuan Pengetua dan PIBG sekolah, sebuah kompleks sukan mini telah dibina pada akhir tahun 1992. Kompleks ini mempunyai 2 buah gelanggang bola keranjang, 2 buah gelanggang bola tampar dan sebuah gelanggang sepak takraw.

Pada sesi 1991/1992 sekolah ini telah mula mengadakan satu sesi persekolahan sahaja untuk menggantikan persekolahan dua sesi semenjak 1987. D samping itu, JPNNS telah membenarkan sekolah ini membuka dua kelas Tingkatan Empat pada sesi persekolahan 1991/1992. Dengan ini sekolah telah bertukar nama dari Sekolah Mengah Rendah Lukut. Selepas itu sekolah ini telah dibenarkan membuka kelad aliran sains tulen pada 1998. Pada tahu ini juga serkolah telah dinaikan taraf gred A. Pada 6 Ogos 1999 sekolah ini telah ditukar nama kepada SMK Raja Jumaat dan telah dirasmikan oleh Ynag Berhormat Dato' Haji Khalid bin Mohd. Yunus, Timbalan Menteri Pendidikan yang mewakili Yang Berhormat Dato' Sri Haji Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak, Menteri Pendidikan .